ערש"ק אם-בחקתי, תלכו
אומר הקב"ה לעם ישראל אם-בחקתי, תלכו; ואת-מצותי תשמרו, ועשיתם אתם. ד ונתתי גשמיכם, בעתם; ונתנה הארץ יבולה, ועץ השדה יתן פריו. ה והשיג לכם דיש את-בציר, ובציר ישיג את-זרע; ואכלתם לחמכם לשבע, וישבתם לבטח בארצכם. ו ונתתי שלום בארץ, ושכבתם ואין מחריד; והשבתי חיה רעה, מן-הארץ, וחרב, לא-תעבר בארצכם. ז ורדפתם, את-איביכם; ונפלו לפניכם, לחרב. ח ורדפו מכם חמשה מאה, ומאה מכם רבבה ירדפו; ונפלו איביכם לפניכם, לחרב. ט ופניתי אליכם--והפריתי אתכם, והרביתי אתכם; והקימתי את-בריתי, אתכם. י ואכלתם ישן, נושן; וישן, מפני חדש תוציאו. יא ונתתי משכני, בתוככם; ולא-תגעל נפשי, אתכם. יב והתהלכתי, בתוככם, והייתי לכם, לאלהים; ואתם, תהיו-לי לעם. יג אני יהוה אלהיכם, אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים, מהית להם, עבדים; ואשבר מטת עלכם, ואולך אתכם קוממיות.
נוקטת התורה שתי לשונות, המכוונות כיצד נוכל לזכות לכל הטוב האמור לעיל: בחקתי, תלכו; ואת-מצותי תשמרו.מצוות יש לשמור ובחוקות יש ללכת, תלכו.
חוקים יש לשמור, כדברי פסוקים רבים, ושמרתם את-חקתי ואת-משפטי, אשר יעשה אתם האדם וחי בהם, בהם וכן ושמרתם את-כל-חקתי ואת-כל-משפטי, ועשיתם אתם; ולא-תקיא אתכם, הארץ, אשר אני מביא אתכם שמה, לשבת בה.
ניתן ליבנו ונבחין שההבטחה הינה שונה, כאשר המדובר על ושמרתם את-חקתי, השכר הינו וחי בהם, ההבטחה הינה ולא-תקיא אתכם, הארץ.ההבטחה על שמירת החוקים הינה מניעת הרע, אין בה מהבטחת הטוב.
כאשר ישנה אם-בחקתי, תלכו, היינו ההליכה בחוקות הקב"ה אזי מגיע השכר של ונתתי גשמיכם, בעתם; ונתנה הארץ יבולה, ועץ השדה יתן פריו.וכו'.
אומרת הגמ' במסכת עבודה זרה על הפסוק אם-בחקתי, תלכו, אין אם אלא לשון תחנונים.היינו מתחנן הקב"ה בפני עם ישראל ללכת בחוקותיו ולא רק לשמרם.(אילולא דברי הגמ' אין דברים אלו יכולים להיאמר).
מהי ההליכה בחוקות ומהי השמירה את החוק ?
שמירה על חוק, הינה אילוץ, אילוץ המתבקש בשל אשר יקרה באם לא ננהג ע"פ החוק.
שמירה על החוק מהווה שמירה "מפני נזקים".אין בשמירה לבדה הרבה מן האמונה, מלבד אמונת העונש, הפחד מפניו.
ההליכה בחוק, הינה הנהגה ע"פ חוק אשר הינה מעבר לחשש, מעבר לפחד מהעונש.הליכה בחוק הינה ההכרה, ההבנה והאמונה במהותו של חוק זה.הבנה במהות חיות וקיום האדם והעולם ע"פ חוק זה.
ידועים הדברים, במחלוקת בית הלל ובית שמאי, הלכה כדברי בית הלל, למעט שמונה עשר הלכות בהן הלכה כדברי בית שמאי.לעתיד לבוא תהיה הלכה כדברי בית שמאי.
ידוע שבית שמאי הינם מחמירים יותר ביחס לבית הלל.הלכה כדברי בית הלל בחינתה ושמרתם את-חקתי.בחינת שמירה הבאה מיראת החטא וממניעת העונש.לעתיד לבוא ההלכות המחמירות של בית שמאי יהוו נורמה נורמאלית והגיונית, לא תהיה בהן כל חומרה או קושי, בזמן זה הלכות מחמירות אלו יהיו בבחינת בחקתי, תלכו.הדבר יהיה פשוט וברור, שזו דרך החיים.
המשך הדברים בע"ה בדברינו לחג השבועות הבעל"ט.
ונתתי שלום בארץ
שבת שלום
דויד לקסאמת
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251